Slimme tunneloplossing voor optimale veiligheidBOLD, Amsterdam

Vlak achter het Centraal Station in Amsterdam werkt Hendriks ruwbouw in opdracht van Vorm Bouw aan de realisatie van BOLD, een 80 meter hoge nieuwbouw die zich kenmerkt door een hightech uitstraling. De energiezuinige woontoren telt 158 koopwoningen en een commerciële functie op de begane grond. Daarnaast komen er een ondergrondse parkeergarage en een ondergrondse fietsenstalling. Aan de zijde van de Bercylaan en het toekomstige Schegpark komen nog eens 203 studentenwoningen in het lagere gedeelte van het gebouw. Ook in dit deel van het gebouw komt een ondergrondse fietsenstalling.

Veiligheid voorop
BOLD wordt gebouwd rondom een hollewand-kern met haaks daarop de appartementen. De hoogbouw en studentenflat tellen respectievelijk een 23-laags en 7-laags hollewand-kern. Hendriks ruwbouw werd gevraagd een slim tunnelconcept te ontwikkelen waarmee niet alleen snel maar ook veilig kan worden gewerkt. En dat laatste is voor de hoogbouw zeker niet onbelangrijk als je bedenkt dat de bouw plaatsvindt op een locatie die ingeklemd ligt tussen een kinderdagverblijf en een ander bouwproject.

Om ongevallen door vallend materiaal te voorkomen, werd al in een vroeg stadium besloten dat aan de zijkanten van het gebouw niet mag worden gehesen. Voor de tunnelbouw leverde dat een uitdagende opdracht. Hendriks ruwbouw vond een slimme en bovenal veilige oplossing in een hydraulische klimsteiger, die tegelijk met de tunnels omhoog gaat. Hierdoor hoeft de wand niet op iedere verdieping te worden opgebouwd, maar ‘loopt’ deze met het bouwproject door naar boven. Op de klimsteiger is een loop- en montagevloer zodat steeds veilig kan worden gewerkt.

Hydraulische tunnelbreedte-aanpassing
Uitdagend zijn ook de breedteverschillen tussen de beuken. Aan weerszijden van de kern wordt gewerkt met verschillende beukmaten. Op die manier kan in de omvangrijke nieuwbouw al tijdens de ruwbouw de basis worden gelegd voor een flexibel aanbod. Om de breedteverschillen niet ten koste te laten gaan van de bouwsnelheid, ontwikkelde Hendriks ruwbouw ook hiervoor een oplossing. Er werd gekozen voor een tunnelbekisting waarvan de breedte hydraulisch kan worden aangepast. Een breedteverschil van maximaal 60 cm kan zo eenvoudig worden doorgevoerd zonder al te veel invloed op het bouwtempo.

Terug naar overzicht